PANDANGAN ULAMA
1. Al-Quran
menyebut gunung dengan dua perkataan bahasa Arab. Yang pertama kata jamak
‘jibal’ dan disebut sebanyak 33 kali, manakala kata tunggal ‘jabal’ disebut
enam kali dan yang kedua kata ‘rawasi’ yang diulang sebanyak 10 kali. Menurut
Rosihan dan Fadlullah, istilah jabal lebih bersifat umum, sedangkan rawasi
kemungkinan dimaksudkan khusus untuk menyebutkan gunung yang berfungsi sebagai
pasak bumi. Hal ini dikuatkan pula oleh makna dasar dari-pada kata berkenaan.
Kata rawasi bermakna sesuatu yang dapat membuat benda yang bergoncang menjadi
diam, dalam hal ini benda yang bergoncang adalah bumi. Penyebutan rawasi juga
selalu didahului dengan kata alqa bererti ‘mencampakkan’, atau ‘meletakkan
sesuatu yang belum ada sebelumnya di tempat itu.’ Makna ini bersesuaian dengan
huraian ilmiah mengenai gunung-ganang yang berada di batas lempeng (divergence
mahupun convergence) sememangnya tidak muncul bersamaan dengan pembentukan
daratan, melainkan harus melalui proses tektonik terlebih dulu.
PANDANGAN SAINTIS
1. Profesor Siaveda adalah salah satu
ahli pengkaji bumi dan beliau adalah salah seorang daripada ahli sains
terkemuka di dunia. Beliau mengekemukakan bahawa gunung-gunung yang terdapat di
lautan dan gunung-gunung di daratan mempunyai perbezaan asasnya seperti tentang
bahan-bahannya. Sedimen adalah salah satu bahan yang terdapat pada gunung-gunung
di daratan manakala gunung-gunung di lautan pula terbentuk daripada batu-batu
hasil kejadian gunung berapi. Gunung-gunung lautan terjadi daripada kuasa
pengembangan. Manakala gunung-gunung daratan pula terhasil daripada kuasa
pengecutan. Bagi gunung di lautan akarnya adalah untuk meneguhkan kedudukannya,
tapi bahannya adalah panas dan tidak begitu ringan dan telah menyebabkan ianya
mengembang.
2. “iaitu benua-benua bumi sebenarnya
bergabung bersama ketika ia terbentuk pertama kali, tetapi kemudian berubah kearah
yang berbeza-beza, dan akhirnya terpisah.” Telah dinyatakan oleh salah seorang
saintis German iaitu Alfred Wegener.
No comments:
Post a Comment